تزكية (حي على الفلاح)
    إسلاميات
    من يوميات حاج
    إن سألتم عن إلهي..
أقوال الصحف
صناع الحياة
حتى يغيروا ما بأنفسهم
مقالات صحفية
حوارات صحفية
الأخلاق
محاضرات من مؤتمرات
عن عمرو خالد
مؤتمر لندن 2005
خطوة بخطوة على طريق الجنة
خواطر قرآنية
مؤتمر الدنمارك 2006
باسمك نحيا
دعوة للتعايش
زيارة أمريكا 2007
ثقافي (قلم وورقة)
اجتماعي (حياتنا)
تنمية بشرية (أنت أفضل)
الجنة في بيوتنا
الجنة في بيوتنا
بيانات وأحداث
قصص القران 2
زاد المؤمن
مهارة الأسبوع
الحوار الشهري
رمضان 1430
كيف تبدا حديثك بأسلوب مؤثر
أخبار مجددون
المجدددون الـ 16
الدعاة
مقالات الاعضاء >تزكية (حي على الفلاح)>إسلاميات
التقيم الحالى لهذا المقال بناء على 187 رأى

هم قوم يدعون إلى الله ونحسب الجميع على خير... ولكن راودني تساؤل حول الدعاة واختلافهم؟

 فمنهم من يدعو بشدة... وأسلوب الترهيب أكثر من أسلوب الترغيب والترقيق لديهم... نظام... أنت ما بتصليش لييييييييييه (ومرة واحدة) مش هو اللي خلقك.......

هذا أحد أساليب الشدة في الدعوة وهو يتماشى مع الكثير الذين لا يناسبهم نظام الترغيب الرقيق الذي يتبعه البعض الآخر من الدعاة كالأستاذ عمرو خالد...

 وهناك البعض الآخر الذي يتخذ أسلوب السخرية من المعاصي والمعامالات المرفوضة.. فالدرس الدعوي مضحك بهذا الأسلوب أكثر من أنه يرهب أو يرغب....

نظام ... عمال تشجع تقول أهلي أهلي... مالهم أهلك يا حبيبي...

 ملخص القول أيهما أفضل أسلوب.... وأي هؤلاء الدعاة على الطريق الصحيح...

 ما أستطيع قوله هو أن الجميع على الصواب، فلكل داع من الدعاة جمهوره الذي يستطيع أن يتفاهم معه...

 فلو جاءني أحد وقال لي ما رأيك في أسلوب الشيخ وجدي غنيم... سأرد بكل صراحة أنه رائع للبعض وللبعض الآخر غير مناسب وتماماً أسلوب الأستاذ عمرو خالد... فلو جئت بمقارنة جمهور الداعيين... سنرى أن الأستاذ عمرو خالد في المناطق الشعبية غير مؤثر ولا يعني ذلك أنه لن يؤثر بتاتاً ولكن كنسبة تأثير فهي ضعيفة عن نسبة تأثير الشيخ وجدي غنيم في هذه المناطق وذلك تبعاً لأسلوب كلا الشيخين...

 كما أن أسلوب الترهيب يختلف تبعاً لشخصية المرء نفسه ودرجاته الإيمانية...

فقد تتبع أسلوب الترهيب مع بعض العصاة فيشعرون أنهم في النار في النار لكثرة ما هم فيه من معاص ولا يستطيع أن يتوب عن جميع معاصيه مرة واحدة، فيحدث رد فعل عكسي لديه ويغرق في المعاصي أكثر فأكثر (ما أنا في النار في النار)...

وقد تتبع مع نفس هذا المغرق في المعاصي هذا الأسلوب (الترهيب) فيتوب عن جميع معاصيه ويلتزم التزاماً شديداً... الأمر كله يختلف من شخص لآخر ومدى استيعابه للأسلوب وحالته النفسية تجاه الترهيب.، ومن الممكن تطبيق هذا المثال على أسلوب الترغيب برفق أيضاً.

 لو جئنا وتفكرنا لبعض الوقت لرأينا أن جميع هؤلاء الدعاة بأساليبهم عالية الجودة.. رائعون... لأن كل منهم له زبونه... وما أقصده بالزبون هو المتلقي... فلماذا نعتب على البعض ونفخر بالآخر؟؟؟

 تذكرت موقف أحد أصدقائي عندما كان يستمع للأستاذ عمرو خالد في بداية طريقه إلى الالتزام فكان رأيه أنه أستاذي و 10/10... وبعد سنتين أصبح أستاذ عمرو خالد داعياً (*/@3) لا داعي لذكر اللفظ... إن ما حدث معه مجرد تغيير إيماني ونفسي جعله يغير نظرته عن الأستاذ عمرو خالد.... وكل ظنه أنه فاق... آل يعني اللي صحاه واحد تاني غير عمرو خالد...

 لماذا كل هذا الهجوم أليس الأستاذ عمرو خالد هو نفسه لم يتغير أسلوبه من قديم الزمان لماذا بعد مدة يصبح  (كخة).... الأمر كله في نفسيتك فلا تنكر أفضاله ولا تنكر أنه ما زال داعياً للشباب المبتدئ في الطريق والكبار البسطاء.

 .........................

قضية تامر حسني بقى...

قبل الخوض فيها يجب أن نكون متفقين أن الغناء فيه اختلاف وأن الأستاذ عمرو خالد يأخذ برأي عدم تحريمه وأنه أمر جائز طالما في حدود الألفاظ والكلام الجيد....

والآن لنخض في قضية تامر حسني....

لو جئنا وقلنا أن تامر حسني عاصٍ.... هل هناك نص شرعي يحرم التعامل مع العصاة والاستعانة بخبراتهم الفنية... لا يوجد... بل يوجد في السنة أن الرسول عليه الصلاة والسلام تعامل واستعان بخبرات الكفار...

الرد الذي أنتظره... ده في حالة يا أخي إنه مافيش خبرات غيره فالأولوية للملتزم ثم العاصي ثم ثم....

كما أن الأغنية لا تنفع إنها مجرد تتر ... يعني زنقت أوي على الأغنية....

 سأرجع لما قلته من قبل وهو المتلقي.... أليس من الأولويات أن أجذب معجبي تامر لعمرو أنا عن نفسي أحبذ هذا لماذا لا نأخذ من مستمعي  تامر حسني لنضمهم لمستمعي عمرو خالد... لعل البعض يأتي.

تنبيه:لن يتم قبول التعليقات التي بغير اللغة العربية أو الانجليزية**
أضف تعليق
الاسم
البريد الالكترونى

*فقط من أجل التواصل ولن يتم عرضه بالموقع.
عنوان التعليق
التعليق

*الحد الأقصى للتعليق هو 750 حرف.

تعليقات الزوار
عاصم2008-10-09
لا بأس
اشكر لك تحليلك و ردك الجميل على موضوع تامر حسني , بل و أنا أرى أنه لعل الله أن يأتي به هو نفسه

وجة نظركم تحترم وإن اختلفنا فيها

و جزاكم الله خيرا .
karem_30202008-09-03
الاخلاص
جزاك الله خير على الى بتقدمة وحضرتك مثل يحتزى بة لكل الشباب
حنان2007-11-07
ما كان الرفق في شئ إلا زانه
"فبما رحمة من الله لنت لهم ولوكنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك" إن المنهاج المتشدد الذي يحمل قدرا من التعالي وكأن الداعية يقول للعصاة "محدش منكم قدي" لاأظن أنه من الإسلام في شئ ولكن تعدد أساليب الدعوة بمايتناسب مع اختلاف طبائع البشر يعطي قاعدة أكثر عرضا وأكبرمساحة في اجتذاب طالبين الهداية وعلينا ألا ننسى أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قد بعث لمشركين وكفار وأن الهداية بيد الله وليست حكرا على قوم دون غيرهم وأن كلنا ابن آدم وكل ابن آدم خطاء وخير الخطائين التوابون.
whitemare2007-09-30
.......
انا بتفق معاك في نقط كتير

انا عندي 15 سنة وبحد أ/عمرو خالد جدا

وبتأثر بكلامه

وبالنسبة لتامر الله اعلم بالنيات وكمان الله اعلم بالخواتيم

وربنا اللي بيحاسب

وياريييت يا جماعة كل واحد يفكر في نفسه واخطاؤه الاول ولما يبطلها (وده مستحيل)يشوف غيره

هنبقى احسن كتيييييير
ايه الطوخي2007-09-23
قل لا اله الا الله
كلامك صحيح وعين العقل فتجد بعض الناس بتحب طريقة ابو بكر رضي الله عنه والبعض الاخر بيحب عمر الفاروق فهل معنا كده ان واحد صح والتاني غلط؟طبعا لأبس كل واحد حسب طبيعته استغفر الله سبحان الله الحمد لله والله اكبر
شذى اسامة2007-09-22
اللهم بارك فيك ويزيدك يا قدوتى
انا راى ان اسلوب الشدة فى الدعوة مش بيجذب مثل الاسلوب المحترم المهذب . فالبساطة والاقناع خير سبيل.وانا احبك فى اللة يا استاذ عمرو خالد.ونفسى تقبلنى صديقة لكم للبرنامج .
بشرى2007-09-22
اللهم و فق جميع الدعاة
لكل داعية أسلوبه الخاص و كل شخص له الأسلوب الذي يتناسب معه فمنهم من يلائمه الترهيب و منهم من يلائمه أسلوب الترغيب

اللهم و فق جميع الدعاة إلى الله
سلوى2007-09-22
جزاك الله خيرا (يا قدوتى)
كل انسان يحب ما يمس قلبه ويتفاهم عقله معه ولكن كل اسوب محترم وبسيط يساعد فى جذب المسليمين وغير المسليمين للاسلام فيكون ذللك هو الاهم 0فلنتعايش ونتعاون من اجل النهضه لامتناجذاك الله خيرا واعانك على الحق00امين
د.غالية2007-09-22
منطق غريب!!
السلام عليكم

مع الاحترام بالطبع لرأي كاتب المقال لكنه منطق غريب وغير مقبول برأيي أن نقول بجذب مستمعي تامر للاستماع للأستاذ عمرو ..قياسا على هذا يجب أن تكون تترات البرامج الدينية كلها بأصوات المغنين مهما كانت نوعية ما يقدمونه أصلا!! فهل هذا مقبول؟
مسعود صالح2007-09-22
مناشدة الاخ عمرو خالد
مرحبا يا اخي العزيز انا شاب من فلسطين ارجوك ان تكثر الدعاء لنا في الايام الشهر الفضيل شهر التقرب الى الله ان يفرج الكرب عنا وعن المسلمين وعن مسرى الحبيب محمد صلى الله عليه وسلم وادعو الله ان يجمعنا بيك لنصلي سويا بالقدس الشريف نحن بعاذة الى الدعاء رجاء لا تبخلو علينا بالدعاء ؟ ربنا معك ؟ ربنا يكثر من امثالك ؟ اخوك مسعود صالح فلسطين
الاء2007-09-21
احبك فى الله الذى احببتنى فيه
اعجز عن التعبير .لن اقول سوى بارك الله فيك
انفال القران 2007-09-21
لم لا نتعايش؟
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

جزاك الله خيرا على هذا المقال الرائع فعلا عبر عما في قلوبنا و ما لم نستطع ايصاله . يا رب يقرا هذه المقالة كل من يظن ان الدعوة يجب ان تكون بشكل واحد و باسلوب واحد و لو فعلا كان كلامهم صح في انه يجب ان يكون الدعاة كلهم يدعون بنفس الطريقة لما اتجه الى الدين الاعداد الهائلة التي اتجهت اليه الان . فالاختلاف كما علمنا أ.عمروخالد في دعوة للتعايش انه يزيد الامة ثراء و ليس العكس .اما بالنسبة لتامر حسني فلا اقول سوى انه يجب ان نزن الناس بسيئاتهم و حسناتهم .
fayrouz_20072007-09-21
دعاء
جزاك الله خيرا يا أستاذنا ولكن وضح هذا الكلام عن قضية تامر حسنى للعامة الذين لا يتابعون موقع سيادتكم
محمد هشام على2007-09-21
الدعاء
انا بحب عمرو خالد
samia2007-09-21
ramadhan karim
rabi yehdi tamer hosni wa kol echabab
achour mohammed2007-09-20
mimou
jetaim amr khaled





























































































































































































أحلام محمد2007-09-20
أغنية البرنامج
أنا وبكل صراحة من أشد المعجبات بالأستاذ عمرو خالد ... ولكني أيضا من أشد المعجبات بالفنان تامر حسني ,,, وكم أسرني أن تكون أغنية البرنامج الجديد بصوته الرائع



وأود أن أقول أنه ليس من اللائق أن يقولو لأي شخص مسلم ولو كان فناناً بالعاصي



نعم كلنا نفعل الخير وكلنا نخطأ ... وربنا هو الذي يحكم على عبيده
نوده2007-09-20
دعاة اتفاق لا افتراق
اسلوب الإستاذ عمرو خالد رائع و زيه الشيخ الجليل وجدى غنيم و زيه الشيخ الجليل انت مابتصليش ليه و ارجو ان تكون داعى للإتفاق لا للإفتراق و نعمل جميعا على توحيد الصف و نبذ الخلاف لأنهم كلهم دعاة خير و لم اكن اتمنى ان ارى هذا الموضوع على موقع كبير مثل موقع عمرو خالد و على فكره من اكثر الحاجات الى كانت سبب فى قله شعبية عمرو خالد خوضه فى مساله الغناء اللى مكانش لازم ابدا يتكلم فيها على فكره انا من نفس جماعة عمرو خالد و بحب اسمعه جدا بس مش لازم نخوض فى نقاط الخلاف رجاءا رفقابحال هذه الأمه ورجاءا اعمل على التوحيد بين الصفوف لأن موضوع زى ده بصراحه اولى بوقتك
Aya2007-09-20
?
ماحدش برده يقدر ينكـر ان كتيـر اوى من الشيوخ طرقهم الدعوية اتغيـرت من بعد ظهور الأستاذ عمرو خالد و بالتـالى الشيوخ الأفاضل بدأوا يتواصلوا مع الناس بطرقهم برده بس بطرق افضل ، فـ ازاى نئول ان استاذ عمرو (كخه) و هو اللى عمل ثورة فى الطريق الدعوي ؟
بسمه حسن2007-09-20
بدون اخطاء
ان طريقه الاستاذ عمرو خالد فى عرض النصائح احبها كثيييييييييييييييييييرا وما يتمتع من قبول هو الذى يجمع الشباب حوله والكل ولذلك اتمنى ان تكون دعوته بدون اخطاء وتكون بعيده عن الشبهات قال(ص) تجنبوا مواضع الشبهات حتى يستطيع ان يعطى للدعوه فعليه ان يركز فى دراسه الدعوه حتى يصبح الالبانى وغزالى هذا العصر ارجووووووووووووووووووك ابعد عن الخطاء استحلفك بالله وان كان تامر المغنى
فاطمة حمادة 2007-09-19
ادعيلك
دائما ادعيلك انت والحبيب علي الجفري انصحكم يا اخواني بالاستماع للحبيب انه غزالي هذه الامة وهذا الوقت
سفيان2007-09-19
النهظة
السلام عليكم,أحبك في الله,ما عرفت الله الا بك,وإني أخبرك أن في طريق الدعوة,وإني في طرق لوظع خطة للنهظة إني إنشاء سأنافسك(منافسة المحبين)فلدالك ترقب ظهوري في هده السنوات الاتية,لدالك اريد مساعدتك للنهوظ بالامة ,اني اترقب مراسلتك.ومن الله التوفيق
ايناس عبد الحميد2007-09-19
تحية
انا بجد من بقدم تحية الاستاذ عمرو خالد وبدعية بكل خير اتمنى لة مزيد من التوفيق والنجاح المستمر وان يجعلة اله فى ميزان حسناتةاميين يا رب
أسماء2007-09-19
موافقة 100/100
عمر خالد من احب الناس فى انتشر الوعى الاسلامى فى المحتمع
abdelerahman2007-09-18
اريد تحميل ادعيه
اريد تحميل ادعية ا/عمرو خالد
عقيل العجيلي2007-09-18
تحية
بارك الله بالاستاذ عمرو خالد.
نهى2007-09-18
اتفق معك
انا اتفق معك فى ان جمهور

تامر كبير ودى لفته جميله هذه الاستعانه بتامر ربنا يهديه يارب امين
خالدجمال2007-09-17
لاشي
انا خالد جمال وانا من محبيك
حسام فاروق2007-09-17
الحمدلله على كل شىء
اتمنى ان احضر محاضرة او برنامج للأستاذ عمرو خالد ودى رسالة يارب توصلة اتمنى اتمنى اتمنى ذلك
حسام فاروق2007-09-17
النهضة
بارك الله فيك يا استاذ عمرو واحب اقول لحضرتك انك بتختار مواضيع غريبة ومهمة ومؤثرة جدا فهذا يدل على مدى اخلاصك لوجة اللة فيزيك ويفتح عليك وانت الذى وحدة الوطن العربى واىحد يهجمك ما هو الا حقد على حضرتك لانك عملت اللى محدش قر يعملة من الدعاة ولو كان بقالوا 50 سنة داعية وفعلا احنا محتاجين نمسك ايد بعض معدش فى وقت للصراعات لو اهتمينا بالصراعات مش هنشتغل ولا نتقدم واتمنى ان اقبلك فى يوم من الايام لانى نفسى اكلم مع حضرتك بموضوع خاص بية على فكرة انا بحبكفى الله وبارك اللة فيك
محمد2007-09-17
أين البديل
انا لست مع غناء تامر حسنى للتتر ،لان ذلك قد يوحى للبعض باننا نقر تامر كمغنى وقد يقول البعض اهو عمرو خالد جاب تامر عاوزنا ليةمنسمعوش ودة يعمل بلبلة وتامر نفسة قد يحسب نفسة على صواب
امانى حسام قدرى2007-09-17
هذا رأيى
اولا انا من اشد المؤيدين للاستاذ عمرو لان بفضل اللة ثم الستاذ عمرو كان سبب فى حجابى و ياريت نبطل انتقاد لية لان فى ناس كثير اوى ما بتسمعش غير الستاذ عمرو فاحنا يوم ما ننتقدوة نبقى قفلنا طريق هدايتهم الوحيد و انا مش بقول الكلام دة من فراغ لكن من ناس كثير انا شوفتهم فعلا ما بيسمعوش غيرة
لمار2007-09-17
صله الرحم
مش عرفة اقول ايه لكن احنا عندنا جدتنا بتفضل بعض اولادها على بعض يعنى ايه ما عملو بتسمحهم لكن احنا مش ترضا عنا حتى لو عملنا ايه ...........مش عرفين نعمل اية رغم انها بابا مسكنها فى شقة فى بتنا

و ماما بتبعتلها الاكل كل يوم رغم كده واحنا الى بنخدمها فى نظافة بتها رغم كده هى ديما مش عجبنها اهلى وديما تقول ل بابا مش مسمحاك وديما لما بنروح عندها بتقول انا اهلنا مش كويسسن وتقعد توحش صرتهم ولما رحلها اخويا وقلتلو نفس الكلام مستحملش بس قلها انا اهلنا احسن من ناس كتير ورحت عملت مشكلة كبيرة معانا............انا مش عرفة اخذ راى مين غيرك فياريت ترد عليا يا ا/عمرو
سماح هلال2007-09-17
جلناكم شعوبا وقبايل لتعارفوا00000000
انا من عشاق اسلوب الاستاذ عمرو خالد 000 انا اعرف ان الغنى الدينى ليس حرام لعل اتصال الاستاذ عمرو بالاستاذ تامر يجعل الباب موارب للتوبه فيتوب و يتوب معه جمهوره العريق 000 ومن منا تاب فى غمته عين اجوا ان تصبروا على الناس وتوبتهم يا جماعه 000 وجزيل الشكر لى استاذى القدير عمرو خالد ارجو ان لا تسمع الا كلم قلب000 و افتى قلبك وان افتوك000 صدق رسول الله000 واجوا ان تتصل بالفاننين اكثر ايتوبوا او نستخدم فنهم صح000 فى خدمه الاسلام000
سالى2007-09-17
الله يباركلك
حضرتك و صلت لقلوب الشباب ببساطة الامور والناس اكثر شى بياثر فيهم القصص الواقعية والفكرة دية من اجمل الافكار.............
سالى2007-09-17
الله يباركلك
نتمنا لو ان حضرتك تدعلنا والله انك من اقرب الدعاه لى وربنا يباركلك فى اسرتك ويارب نبقى جزء منك فى التقرب الى الله والهداية .............
شريف2007-09-17
هذا مقال ظالم
لماذا تسخر من مقولة الشيخ محمد حسين يعقوب انت مبتصليش ليه ماذا لديك من علم حتى تتكلم على عالم جليل مثل الشيخ

اتقى الله يا اخى وتعلم العلم وانت تعرف من على الحق
محمد 2007-09-16
د عا ء مضطر
المرجو ا يصال هذه الرسالة الى السيد عمر خالد

انا في ضيق و عندي حاجة واني اساءل الله ان يقضيها لي و اريد منك يا اخي يا عمر ان تدعو معي الله حتى تقضى حاجتي ان شاء الله وجزاك الله خيرا
MGD2007-09-16
مؤيد ولكن
انا موافق علي ان ممكن نستعين بخبرات الغير حتي لو عصاه ولكن لايمكن ان يكون المبداء هو حجم جمهور هذا العاصي او ذاك لان جمهور مطربات الفديو كليب اكبر من جمهور تامر
fayza2007-09-16
malmok
fawtlna mossalssal gwadalopi
hassan2007-09-16
الدعاء
انابحب عمرو
RASHA MALLOHI2007-09-16
ALLAH YEHMEEK W YAAWEEK
ALLAH YEHMEEK W YAAWEEK
محمدحسن2007-09-16
لماذا نخوض في هذه التفاصيل
لكل داعية اسلوبه والهدف واحد فلماذا نوجه افكارنا نحو القشور ونترك اللب اتقوا الله ولاتوجوا افكار من يتابع الدعاة عن الهدف الاساسي

مروه 2007-09-16
الرحمه
ربنا يبارك فيك ياعمر خالد وتقدم برامج حلوه كده ع طول
Hawaà2007-09-16
Maroc
asalamo 3alaykom

ana saàda jidan aktar min al awal

jazaka allahe khayran fi kawnika rayarta hayati ila al afdal

salam 3alaykom
مرزوق سليمان2007-09-15
دعوة للتعايش
رائع الله يفتح عليك يا عمرو خالد انا احبك فى الله جدا فوالله انا ممن تغير حالى بعد ظهور عمرو خالد على شاشة اقرا المباركة

مرزوق سليمان2007-09-15
رايى انا
اتفق فى بعض و اختلف مثلا مقارنة جمهور عمرو خالد وجمهور فنان فهذا لا يجوز عمروخالد اسلوبه سلس و جاذب يربط الحاضر بماضى الصحابه رضوان الله عليهم
zazoo2007-09-15
معقول
والله الكلام معقول جدا لكن موضوع تامر حسني يعني انا شايفة ان أولى منه بالفرصة دي واحد من الشباب المتدين اللى مستني فرصة كويسةواللى تدينه ساعات بيحجب عنه بعض الفرص لكن بشرط يكون عنده موهبة حقيقية
asma2007-09-15
chokre
salamo 3alyakome warahmato lahe ta3ala wabarakatohe ana bisaraha konto la artadi lhjab wala osali firamadane chahadtou barnamaje omar khalid istafdtou katirane wamine tama badate osali wartadaytou lhijabe lihadi lane walhamdelilahe lahe yahdi akhawati lmoslimine wanjtami3o inchaalahe fijanatou firdawse
sarah2007-09-15
نقد
الاستعانه تامر حسنى أليس هناك من يسمى سامى يوسف وغيره؟..........

والسلام عليكم
محبه لله2007-09-15
ربنا يبارك له الاستاذ عمرو خالد
انا واحده عملت ذنوب كتير ومكنتش بصلى وكنت بجد بخاف اسمع شرايط عن الصلاه لانى كنت بحس انى داخله النار حالا فكنت بخاف جدا وبحس دايما ان ربنا زعلان منى



لكن لما بدائت اسمه الاستاذ عمرو بجد راح منى الخوف وبجد بقيت بصلى حب فى الله انا بجد بحبه فى الله



انا كل رمضان بستنه علشان ابكى على دعائه لعل الله يغفر اسلوبه اللى بيعجبنى انه بيقولك استغل رمضان واعمل كل الحسانات علشان تجمع حسانات لكن فى شيوخ تانيه تقول انت بتعبد فى رمضان بس انت بتعبد رمضان مش الله انا زعلانه جدا انه مش بيدعى السنه دى
عصام عمار2007-09-15
الحسينيه شرقيه
لا
اسراء2007-09-15
كلامك صحيح
بصراحة انا موافقة على كل كلمة حضرتك قلتها



واتمنى النجاح الدائم للاستاذ عمرو خالد



وكمان كل شيخ وكل داعية هدفه واحد وهو هداية الناس ومن الضروري اختلاف الاساليب بتاع كل داعية لان الناس مختلفين اصلا





وفي النهاية احب وشكر على من ساعد في عمل هذا الموقع وكل من ساهم في نشرة



والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عمرو 2007-09-15
الله اكبر
الله يخليك لينا يا استاذ عمرو خالد ويا رب كلنا نكون زيك يا رب انا عمرو بتابع برنامج الجنة فى بيوتنا الله يقويك على فعل الخير
ليما2007-09-14
لا .......
انا أرفض بشدة أن تكون الأغاني والآلات الموسيقية حلال ويبيحها الأستاذ عمروخالد .(وان كانت في حدود الألفاظ والكلم الجيد )

وعلى كل حال لو أنفقت أنا وأهلي ما في الأرض جميعا لن أرتقي لمستوى عمروخالد وايمانه وهمته ، فجزاه الله خيرا وأبعده عن المسائل الخلافية والشبهات وبارك له في أولاده وزوجته الحبيبة الدكتورة علا ...

ليما من فلسطين
نهي فوزي2007-09-14
ولما لا
ولما لا علي الأقل وهو مع تامر يغضب الله ولكن وهو مع الداعيه عمرو يتقرب من الله لو شخص عاقل يتقرب
مريم 2007-09-14
الجنة في بيوتنا
بسم الله الرحمان الرحيم اما بعد بعد تحيتي للاستاد عمرو خالد . انا جد مسرورة بهدا البرنامج المفيد والدي والدي يحل كل مشاكل الاسر كافة وانا اتمنى لك يا ابتي التوفيقة في هده المسيرة والصعود الى القمم وسكرا ابنتك مريم من المغرب.......bay betawefi9
ليلى 2007-09-14
للالا
انا متفقة مع كل ما دكر وارجوا لكم التوفيق وانا معجبة بالبرنامج الجنة في بيوتنا وارجوا ان تسايروا في هده المسيرة التوعوية ....... والسلام عليكم ورحمة اللة اختكم في الله ليلى من الغرب
لبنى2007-09-14
رمضان كريم
السلام عليكم ومبروك رمضان

وانا جد فريحة.

الاني دخلت في موقع عمرو خالد.

mohamed_sabah2007-09-14
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

جزاك الله خيرا يا استاذ عمرو وكلام منطقي جدا .وفقك الله وسلام عليكم
safa2007-09-14
اللةيجعلك من اهل الجنة
ان الصابرين علي اذي المنافقين و الصبر عليهم يجعلنا من اهل الجنة اللهم يجعلك من اهلها
محمد عبد النبى رمضان2007-09-14
GOOD
انا مبصوت من الاستاز عمر خالد ويارب زيدة كمان وكمان من علمة يارب اعطنى معلمة ولو مثل الحبة وسلام بااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااى
douaa2007-09-14
hali dou3ate l joudoud houm sababe hadihi dahéra
assalamo 3alaykoum. fi badi2a l2amer ouhanni2o kaffate l mousslimine bi 7ouloul hada chaher,chaher tawba wal maghfira. ma3a tazayoud 3adade dou3ate wal hamdoullih, katoura rtida2e l7ijabe lakine layssa bi tileka séfa llati amarana biha nabiyouna l kakime, bal 7ijabe moutabahréje, aketar itara min 3adam rtida2ih khassane 3indana fil maghrib(maroc).fa ma sababe hadihi dahira? 3ilmane annaha dahéra 7adita.wa baraka llaho fikoum
وليد بوعامين2007-09-13
أيهما أولا؟
لا يأخي إذا أخرنا الفنانين الملتزمين وقدمنا عليهم الفانانين العصاة ومهما كان القصد من ذلك، فإن هذا قد يضعف حتى من مجهود الملتزم في إبراز نفسه والتعريف برسالته الفنية الملتزمة.

مع كل الإحترام
aya ahmed2007-09-13
موضوع اغنيه تامر
تامر نزل شريط كامل على رمضان وعلى الدعاء لله فيه وقبل ذلك لقد انزل اغانى فرديه لله ايضا كما يفعل البعض وليس الكثير ؟ اود ان اطرح سؤال بعض الشيوخ يقولون ان الاغانى حرام والبعض الاخر يقولون انها حلال اى رائى نستخدمه ؟؟
احمد 2007-09-13
القاهرة
مصري
محمد2007-09-13
مناقشه او تعليق
يا اخى الفاضل قبل ما انقشك فى الموضوع انا عايز اقولك على حاجه ان الاستاذ عمرو خالد ليه مستمعين كتير اوى وبيحبوا جدا وانا واحد من المستمعين دى وبرغم من ده انا محترم رايك وموافق عليه
elshekh200620082007-09-13
راى شخصى
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو

اولا احب اقول انا الاستاذ عمرو خالد دعاية نحسبة على خير ولا نزكى على الله احد

بالنسبة للاخ الا كتب الموضوع انا بحية اولا

ثم بعلق على شى

نحن كلنا مسلمين وهدفنا الجنة ازاى نتبع سنة الحبيب وشرع ربنا عن طريق اى عالم مش شرط الارتباط بعالم بعينة

لاننا كلنا بشر معرضين للخطاء

ثانيا بالنسبة لموقلتك ان الاستاذ عمرو خالد بياثر فى منطقة والشيخ وجدي بياثر فى المناطق الشعبية اكثر من غيرها اسمحلى اقول لك ان يجب على الداعى انيكون فطن زكى يوئثر فى كل الناس وكان النبى علية الصلاة والسلام كان بعض الناس يسالونة عن شى واحد ويعطى كل منهم اجابة مختلفة

فيجب على الداعى انا يخاطب الناس على قدر فهمهمولكن بعدم الخروج عن شرع الله وسنة المصطفى علية الصلاة والسلام

وشكرا

د/شيماء منير2007-09-12
هذا رأيى
أليس هناك فنان مسلم حقا على قدر موهبه تامر حسنى كان الاستاذ عمرو خالد يستطيع الاستعانه به؟ أليس هناك من يسمى سامى يوسف وغيره؟

انا ممكن اقبل غناء تامر حسنى اذا لم يكن هناك غيره او اذا كان تامر حسنى سيتابع البرنامج ويستمع اليه اصلا
هديل2007-09-12
دعوة للتعايش
بصراحة انا هتكلم عن حاجة شوفتها مثلا :انا والحمد لله كنت من الناس اللي عرفوا حجات اكتر عن الدين بفضل الله اولا ثم الاستاذ-عمرو خالد

ويمكن رايي اتغير شوية لما حصلت مقابلة شخصية مع الاستاذ عمرو خالد كانت ايام على خطى الحبيب في المدينة المنورة اما بالنسبة لتامر حسني فاساسا العرفهم بيتابعوا الاستاذ ماتفرجوش على البرنامج والعرفهم بيتابعو تامر ماتبعوش البرنامج مع ان الفكرة كانت جميلة لكن سبحان الله اي الحصل
رباب2007-09-12
الدعاء
عمر خالد من احب الناس فى انتشر الوعى الاسلامى فى المحتمع

آلاء2007-09-12
السلام عليكم
شكرا على كل النصائح بالبرنامج ياأستاذ عمرو خالد
ايمان2007-09-12
الراي والراي الاخر
يااخواني...اريد ان اقول ان راي خطا يحتمل الصواب وراى غيري صواب يحتمل الخطا يجب علينا ان يتسع صدر كل منا للاخر ويكون هدفنا الرئيسي هو الدعوه الى الله وكفانا تفرق.
asmaa2007-09-11
الاستاعنة بتامر
انا موافقة جدا ودي حاجة مش وحشة وربنا يهدينا كلنا
gebreel2007-09-11
ماذا سيفعل تامر؟
الاستعانة بتامر فكرة لا باس بها ولكن السؤال

ماذا سيفعل تامر فى الاصل؟؟ هل سيغنى ؟

وماذا سيغنى؟

ارجو التفكير جيدا واشكركم على جهودكم بالموقع.
ولاء السيد 2007-09-11
البشر
خلق الله البشر لكل منهم طبيعه خاصه فمنهم من يلتزم بدرس من دروس الترهيب ومنهم من يلتزم بدرس اخر من دروس الترغيب واختلاف الاساليب رحمه ويجعل الله فى كل الدعاه الخير
فلب جرى2007-09-11
حقيقة يجب ان تقال
استاذنا عمرو خالد هو اكبر بكثير من الكلام الذى يقال. وفقة اللة والى الامام دوما
سيف الدين2007-09-11
انت مين حتي تنقض الدعاة
انت محامي عمرو ولا انت بسوق حلاقات في رمضان بما احنا زباين وقضيةتامر هماك اوي طبعا هتقول دةفي صالح المسلمين قال يعني حلينا كل المشاكل وفاضل جمهورتامر هودة الي انت بتتعلمة من عمرو لا هوكدة عمل الي علية حسبنا اللةونعم الوكيل تمسكو في الديل وتنسوا الراس,ثم لو قال عمرو ان الغناءحرام انت مش هتسمع تامر دة انت حتي نفسك يغني في التتر بتاع عمرو
احمد نجيب2007-09-10
التتر
أنا معك ف موضوع تامر

ايه المشكلة اما يغنى التتر مش جايز البرنامج يكون سبب ف هدايته
عليا2007-09-10
أنا معارض
الآن في عصرنا كل يحلل ما يجده مناسب له فإذا فكرنا أن نتعامل مع العصاة فلن يتقبلو منا ولا كلمة وأنهم هم الصح أما بالنسبة للدعاة فأسلوب عمرو خالد هو الأنسب في هذا العصر
ikram2007-09-09
remercié
asalamo 3alykom c ikram de maroc ca me fé plaisir de laissé un commentér meerci mr amrkhaled pour ce programe tu a changé ma vie eu mieux hamdoulah jazaka lla khayran wa adkhalaka l jana enchaellah
سلوى يحيى2007-09-09
كلام جميل وكلام معقول
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته المقالة خفيفة وجميلة وصريحة ولكن ارجو ان يتم تناول الموضوع بشكل اكبر ومحاولة الرد على اكثر الشبهات او الافكار الخاطئة حول مواقف الجمهور من الدعاة وحول موضوع تامر حسنى والذى اوضحه استاذ عمرو بنفسه فى لقائه ببرنامج 90دقيقة بشكل جيد جدا وجزاكم الله خيرا ولكن من كاتب المقال؟
amina2007-09-09
agree
انا جد مسرورة للنقاش معكم

تانيا انا موافقة جد انو يكون اي فنان مين ما كان المهم انو اللغنية يلي رح يغنيها تكون محترمة وتليق بمقام عمر ومقامنا

تالتا اسلوب عمر خالد رائع جدا وان دل فانه يدل علي انو بيعرف كيف جدب الانظار وياخد ويعطي مع الناس ولا ننكر ان وجدي غنيم اسلوب يحسد عليه لانه انسان واعي ومقتدر وحكيو منطقي مع انو عم يتمسخر بس بالاخير يريد لنا التبات

واخيرا وبدون ما طول الاسلوبين ما شاء الله عليهن ونحنا مو بمقام لنحكي عنهن لانو هني الاصل وبالنسبة لتامر هو غنى هو اشتهر من غنيتو نحنا اكتسبنا جمهور والحمد لله بدون ما طول سبحانك اللهم وبحمدك نشهد ان لا اله الا انت نستغفرك ونتوب اليك
ميمنة2007-09-09
بالضبط
أنا أتفق مع كاتب الموضوع كلمة كلمة وتحليلك صح وكل شاهد أتيت به هو في محله بالضبط ..

رغم أنني لآ أعرف المطرب المذكور ولا حتى غيره إلآ أنني أرى ومن حيث مبدأ الفكرة أنه كلام منطقي قابل للمناقشة الإيجابية وإن اختلفنا في الآراء ..

وهذا مبدأ التعايش المطلوب.

وتحية إجلال وإكبار لإمام دعاة هذا العصر

"الدكتور الداعية عمروخالد"

شكرآ جزاكم الله خيرآ كثيرآ مباركآ .
أمة الجليل2007-09-09
ولكل جعلنا منكم شرعة ومنهاجا
السلام عليكم..جزيتم خيرا.. فعلا فإن اختلاف الدعاة في أسلوب الدعوة شيء مهم رزقه الله لعباده على اختلافهم لمن لا شك أن جميعهم يجب أن لا يخلوا من الحد الأدنى من الأساليب الأخرى للدعوة فهو مثلا يجيد الترغيب والترهيب ويتقن الترهيب أكثر وهكذا ... أما عن تامر حسني فربما أنا لا أرغب بهذا كثيرا لكني لاأرفضه كذلك ...
يوسف2007-09-08
موضوع تامر
اوافق ومن الممكن ان يكون تامر سبب فى هدايه اقرب الناس له فى هذا الوسط وربنا معاك

محمود على عبد الحفيظ2007-09-07
طلب
أنا أريد حلقة فى رمضان عن وفاة الرسول صلى الله عليه و سلم وربنا يبارك لك

يمنى2007-09-07
أنا معكم100%
أنا معكم ومع أ.عمرو لأن تعامله مع تامر حسني تعايش100%
سعادمحمود2007-09-07
بالطبع اوافق
انا رايى ان الاستعانة ب تامر حسنى شىء جيد جدا لان كتير من الشباب بيحبوا تامر وكويس لما يسمعوه فى اغنية دينيةلعلها تكون فرصة لجذبهم لهذا الاتجاه
ابراهيم2007-09-07
انقزنى يا استاز عمرو
انا نفسى اتكلم معاك علشان تنقزنى من الى انا فيه
dina riad2007-09-07
راى الشيخ على جمعه فى هذا الموضوع
انا اؤيد استاذ عمرو خالد فى اختياره و احب ان اضيف راى فضيله الشيخ على جمعه ان نكف عن الاهتمام بامر او اثنين من امور الدين تاركين الاف المسائل الاخرى الدينيه اللتى توجب اهتماما منا

انا شايفه ان موضوع الاغانى ككل امر خلافى بين الفقهاء و على كل منا اختيار ما يناسبه دون ان يجعل من راى الاخرين بتحليلها موجب تحريم او سخريه

و قيه مواضيع اهم بكتير محتاجين نهتم بها
هبه محمد نجيب حسنين محمود حسنين2007-09-07
الأستعانه بتامر حسنى
انا موافقه جدا على ان استاذ عمرو خالد اعطى الفرصه لتامر حسنى انه يعمل تتر لبرنامج دينى و تامر حسنى له جمهور كبير من الشباب لأن تامر حسنى مد اديه لفعل الخير المفروض نساعده فى عمل الخير و انا عن نفسى احب سماع استاذ عمرو خالد جدا جدا جدا لأن اسلوبه سلس و بسيط يوصل لقلب الشباب
اسماء 482007-09-07
تعليق سريع
انا ان شاء الله ساكون اول متتبعي برنامجك الجديد

لانه الاظاهر كتير حلو وبارك الله فيك يا د

واما بنسبه لذلك المطرب فانا لا اسمع الاغاني بقصد لانما عن طريق البيئه المحيطه وهذا الشى يضايقني فلا اعلم ما افعل فليت جميع المغنين يصبحو حلال او بالاصح يتكلامو كلام مباح

واقول لك ان دعوة لتعايش كان رائع مثل صناع الحياة وبسمك نحيا ايضا

اتمنى ان ترد على احد الاميلات التي ابعثها يوميا فانا اعمل على طريقه صناع الحياة في ارضي فلسطين واعمل مثل طريقه دعوة لتعايش

واعمل مثل طرقه بسمك نحيا

والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد
مريم عمران 2007-09-07
مقال جميل
جزاك الله خيرا أخي الكريم...أنا أوافق كثيرا على هذا الكلام ...فنحن مع نظرنا إلى الحلال نعطي أولوية إلى ما نريد أن نحققه...أنا أثق بما يقوم به الأستاذ عمرو خالد...واختياره للمطرب تامر حسني...فهو يملك صوت جميل ...غير أن الكثير من الشباب والفتيات معجبين بتامر حسني ...وأنا متأكد ان الأستاذ عمرو خالد فكر جيدا واستخار قبل أن يطلب من المطرب تامر حسني أن يغني للبرنامج...بارك الله في كاتب المقال ...وفي الأستاذ عمرو خالد

أسأل الله أن يرشدنا إلى الصواب الذي يرضيه عنا دائما
صفاء محمد2007-09-07
ان يجعلك سبب للهدايه
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

من المعروف ان جمهور تاملر حسنى كثير وهم الشباب ويحبونه فندعوا الله ان يجعله سبب لهدايه بعض الشباب ولكن بنيه التقرب الى الله ورضا الله عنا
سالي زعرب2007-09-07
ممكن تقرى التعليق دا .........
........نقطة تانية ///لو واحد فيناجالو انسان عاصي وقالوايه رايك تسكني بيتك عشان اصلى فيه ولما اخرج منو اعصي ملكش دعوة ونتاحاسس ان دا اختبار من ربناطب مخلهوش ليه لا طبعا صلى وانا مالى تعصى ولا لأ المهم انا مدتلك ايدي ومااغمضت عيني وعملت نفسي مش شايف ............ودا موضوع تامر حسني بالضبط انالو مكان ا/عمرو احسبها كداوبعدين هوا شغلتو يدلنا لربنا وهو قالنا وانا ضد اللى بيعملو بس انا بمد ايدي لاى انسان يطلب منى اخد بإيدوا طب هوا غلط بإيه (ولا تزر وازة وزر اخرى)لانو انسان زينا شغلنتو القول انت بتعمل لنفسك مش ليه طب منت اهو وبتعترض اذا انت عارف الصح من الغلط
سالي زعرب2007-09-07
ممكن تقرى التعليق دا .........
السلام عليكم ورحمة الله

نفسي كلنا منهتمش كتير مين يدعو ولا ازاي اسولبه اكيد ممكن نلاحظ اختلاف الاسلوب صحيح بس خلينا نركز على حاجةوهي الفائدة المهم انااستفيد انا اقرب من الله بالنسبالى بسمع لاي شيخ اللى يفيدني اخد منه وافرح بأسلوبه لان كدا اشعر بتكامل وبعدين لو فكرنا كويس كل الشيوخ يجتمعوا بمعظم الامور ماعدا الطريقةوشوية اختلافات شخصية وليست دينية في صميم الدين وهذا المهم وشيء اخر كل شيخ هو بالواقع انسان ويتصرف حسب ما اتاح المولى له وحسب ما يمر به من امور وخبرات وفي الامر سعة كل لو وسعنا دائرة تفكيرناوحاولنا نستفيد من خبرات غيرنامثل استاذ عمرو خالد نجح لانه ركز على الجوهر واستفاد من غيروا وهوا بسمع لغيروا وحاول يعلمنا ازاي نكون داعية المهم الهدف الاساسي نحن نحن مفروض كل واحد فيناداعية حتى العاصي ممكن ينفع

.........هناك بقية
eman eid2007-09-07
قلت ما اود قوله من زمان ولا احد يسمع
احسنت يا شيخنا فانت على حق اللهم اعزك والاستاذ عمرو خالد والمسلمين جميعا

فانى فى شدة العجب مما يحدث فللهم قنا شر فتنة المحيا والممات
ام عمر2007-09-07
لان يهدى بك الله رجل
بسم الله و الصلاه على رسول الله . تعجبت فى اول الامر بهذا الاختيار لكن سرعان ما فهمت ان بالامر رساله :اولها اترك الباب مواربا للجميع و اخرها اطرقه انت الان! فاءن شئت كنا فى الخير معا واذا لم فقد قدمت ما لدى والله من وراء القصد#
عمر 2007-09-07
مقالة رائعة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بصراحة دى مقالة رائعة والتعليقات ايضا رائعة وانا استفدت وجزاكم الله خيرا
الاء 2007-09-07
رساله الى الكاتب
اشكركك اولا على هذا المقال الجميل واود ان كل الناس تقراه وبالنسبه لتامر حسنى فهو انسان زى اى انسان محتاج الى اى حد يرشده الى الطريق الصحيح ومش لازم نشن عليه هجوم علشان التتر يمكن ده يكون سبب فى هدايته والله اعلم
عبد الله2007-09-06
كلامكم عجيب
اولا سلام عليكم ورحمةالله وبركاته



اخي كاتب الموضوع



قرأت موضوعك بتأني وتدبر



ولكن وجدت كلماتك عجيبه



الاعتراض على عمرو خالد او غيره



هو من باب على يد من طلب العلم



وماذا من كتاب الله حفظ



وفي اي باب يتكلم



من باب الترغيب والترهيب



من قال في الترهيب فيقول في الترغيب



وهذا واجب عليه



تعجبت والله تعجبت



والغناء حرااااااام بصورته التي عليها تامر حسني



ولن اخوض في الامر





السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



انتظر رأيك والى لقاء
ماريا عمراني 2007-09-06
حكمة
بارك الله فيكم وفي هذا التحليل المنطقي الرائع



ولقد اعجبتني كثيرا قولك

سأرجع لما قلته من قبل وهو المتلقي.... أليس من الأولويات أن أجذب معجبي تامر لعمرو أنا عن نفسي أحبذ هذا لماذا لا نأخذ من مستمعي تامر حسني لنضمهم لمستمعي عمرو خالد... لعل البعض يأتي.





....ونقول

هذا هو دور الدعاة

فهل نتبصر ؟؟؟
مروة بشير ثابت2007-09-06
الرغبه للتقرب من الله عز وجل
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

في البدايه انا معاكم ان الاستعانه بتامر حسني وبجمهوره شيء مفيد جدا ولكن اهم من هذه الاشياء ان تكون هناك رغبه صادقه للتقرب من الله عز وجل يعني بصوره اوضح اذا كان احد معجبي تامر حسني قال انا سوف اتجه للدين والديانه كما فعل تامر حسني راح تكون اهنا النيه فقط لاتباع مطربه الذي يحبه فأرجوا ان تكون هناك نيه صادقه لنتقرب من الله بوسطتها

وشكرا
نور2007-09-06
موافقة جدااااااااااااااااااااا
الكلاااام دا منطقي جداااااااا وجميل وأنا مع كل كلمة مكتوبة جزاكم الله خيرا
منى2007-09-06
الاستعانه بتامر حسنى
انا موافقه جدا على استعانة الاستاذ عمرو خالد بتامر حسنى لان تامر له جمهور كبير من الشباب وممكن الاستفاده من هذا الجمهور وانا عن نفسى احب سماع عمرو خالد جدا جدا لان اسلوبه جيد جدا وربنا يباركله
--- أضف تعليق ---
طباعة المقال
إرسال المقال لصديق
متصفح ملفات الأكروبات
متصفح ملفات الأوفيس
   رمضان.. منجم الكنوز الثمينة
   الاستعداد لرمضان(2) .. د/علي جمعة
   الاستعداد لرمضان .. د/علي جمعة
   شيخ أزهري: أرفض حجـاب ابنتي!
   وكيف أخاف وهو حبيبي؟
جميع حقوق النشر محفوظة   Amrkhaled.net   1427 ©     هجرية     Managed By: ZADSolutions
Hosted By: NileWeb