أخبار

لشفاء سريع.. أطعمة يجب أن تتناولها إذا كنت مصابًا بعدوى كورونا

عمرو خالد يكشف: تجربة عجيبة مع التسبيح فى غابة منعزلة.. هذه تفاصيلها

لا يعجبني أي عريس! وأهلي غاضبون ماذا أفعل؟.. د. عمرو خالد يجيب

الفطريات الخضراء.. إليك كل ما تحتاج لمعرفته عن عدوي الفطريات الجديدة

دعاء في جوف الليل: اللهم إني أعوذ بك من وساوس الصدر وشتات الأمر

هل يجوز قطع الصلاة لتلبية نداء أمي المسنة؟.."الإفتاء" تجيب

قصة مؤثرة حدثت للنبى تعلمك الرضا في أشد الابتلاءات.. يسردها عمرو خالد

بصوت عمرو خالد.. ادعي لنفسك ولأولادك كل يوم بدعاء النبي الكريم

4 ممارسات بسيطة تساعد علي شفاء الجروح بشكل أسرع.. تعرف عليها

إهداء لكل من يعزم على التوبة: قصة العاصي والمطر ‬.. يكشفها د. عمرو خالد

عمرو خالد يكشف: العفو والتسامح سر السعادة في الحياة

بقلم | مصطفى محمد | الخميس 25 يونيو 2020 - 03:13 ص
Advertisements
يكشف الداعية الإسلامي الدكتور عمرو خالد، من خلال مقطع الفيديو المنشور على صفحته الرسمية على موقع "يوتيوب"، لمتابعيه ومحبيه كيف تعيش سعيد في الدنيا، مؤكدا أن السعادة الحقيقة في الحياة العفو عن الناس والتسامح.
يقول "خالد" "مسامح الناس؟ مالها ومال السعادة؟! يووووووو دا انت شايل أثقال على قلبك إسمها الغل والثأر. شوف الحديث دا (كنا جلوسا مع رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال : يطلع الآن عليكم رجل من أهل الجنة) تخيل لما النبي يقول كده.. حتشوفوا دلوقتي واحد داخل من أهل الجنة.. متخيل بأه الصمت وكل العيون تعلقت بالباب.. فإذا برجل داخل.. دخل الراجل.. كله بيبص على الراجل اللي داخل.. راجل عادي، عبد الله بن عمرو تبعه وقاله ممكن تضيفني ثلالث أيام.. فبعد التلات أيام مش لاقي حاجة فسأله النبي قال عليك انت من أهل الجنة.. يعني أنا شايف أدامي واحد دلوقتي دا من أهل الجنة.. انت بتعمل إيه زيادة؟ فقال له أنا مابعملش حاجة زيادة غير حاجة واحدة بس.. (لا أجد في نفسي لأحد من المسلمين غشا ولا أحسد أحدا على خير أعطاه الله إياه) المنذري".
ويضيف الداعية الإسلامي "يااه من أهل الجنة! انت بتنام كده؟ يعني لو دي طريقة حياتك يبأى النبي زي ما شاور على الراجل ده ممكن يكون كان بيشاور عليك. انتي كدة؟.. في ستات كده على فكرة.. أبيت وليس في قلبي شيء.. قلب كبير.. قلب نقي.. قلب صافي زي السما الصافية زي البحر البساط.. تبأى روحك كده.. تبأى نفسك كده.. تبات وانت مش زعلان من أي حد من الناس كلها. سامح.. يعني بالله عليكو يا جماعة إحنا في رمضان.. والحلقة دي بتقولك اعفو وسامح.. سامح اللي ظلمك.. سامح االي أذوك.. سامحي اللي اتكلمو عليكي.. معلش.. سامح سامح".
وأردف الدكتور "خالد" بالقول "على فكرة.. في فرق بين إن واحد ظالمني دلوقتي ولازم آخد حقي.. طبعا تآخد حقك.. والإسلام أمرك بكده.. وإنك تسكت على الظلم غلط.. إوعى تفتكر إن أنا بقولك كده.. لكن باتكلم لو قدرت.. تعرف تسامح؟ وبقولك حاجة تانية.. الي حصل في الماضي ولسه شايله.. لغايت دلوقتي ماخلص.. خلص والموضوع انتهى. يعني.. يعني هي اتكلمت على بنتِك وخلااص وزعلتي وبنتك اتجوزت خلاص.. واتكلمت على بنتك وبوزت جوازت بنتك والدنيا لفت.. وبنتك اتجوزت خلاص.. سامحي بأه. سامح اللي ظلموك.. سامح الماضي.. سامح على الماضي.

اقرأ أيضا:

عمرو خالد يكشف: تجربة عجيبة مع التسبيح فى غابة منعزلة.. هذه تفاصيلهاوتابع الداعية الإسلامي "سامح.. سامح مين؟ سامح بنتك لو غلطت زمان.. هي يمكن إتجوزت وانت ماكنتش راضي عن الجوازه، والأيام عدت وخلفت.. خلاص كانت غلطانه.. بس ده بأى ماضي.. ممكن تسامحها؟ حرام عليك تحرم نفسك من حضن أحفادك اللي همه أحلى حاجة في الدنيا، وحرام عليك تفضل آسي عليها رغم إنها غلطت.. هي مالهاش إلا حضنك.. لو أزاها هو في حاجة مالهاش إلا انت.. سامح. سامحو يا جماعة سامحو. سامحو.. الفكرة دي جميلة قوي.. (يطلع الآن عليكم رجل من أهل الجنة).. (لا أجد في نفسي لأحد من المسلمين غشا ولا أحسد أحدا على خير أعطاه الله إياه).. سامح.. سامح مراتك عشان أحلى الجوازات اللي قايمة على التسامح وان كل واحد بيفوت وبيسامح التاني، كلمة بيفوت دي كلمة مش وحشة دي كلمة جميلة.. جميلة فيها عفو وفيها تسامح. انت كده بأى؟ انت قلبك كده؟ انت ممكن تسامح أصناف الناس اللي أنا قولتهم بالطريقة دين؟ سامح أبوك وأمك لو كبروا في السن وبقوا عصبيين أوي وبيغلطو في حقك كتير أوي.. سامح.. ده هم عشان كبرو في السن ربنا بيقول (إما يبلغن ...فلا تقل لهما أف) بص كلمة الكبر وإيه علاقة لا تقل لهما أف بـ إما يبلغن عندك الكبر؟ عارف العلاقة إيه؟ لما بيكبروا بيغلطوا.. سامح وإوعى تقول حتى أف، تلاقي ستتات بتقولك أنا عصبية على أمي عشان هي لما كبرت بئت بتغلط.. دا هو ربنا في الوقت دا بالذات لما يبلغوا الكبر.. سامح.
ويشير الدكتور عمرو خالد إلى أنه "عايز تعرف قيمة التسامح إيه.. قيمة العفو إيه؟ عايز تعرف لو عفيت عن الناس.. أولا قلنا الجنة، ثانيا بص الآية الجميلة دي [... فَمَنْ عَفَا وَأَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللهِ... ] {الشُّورى:40}.. يعني إيه أجره على الله؟ يعني خلاص راح؟! لاا مافيش حاجة اسمها عفيت واترمت في البحر [... فَأَجْرُهُ عَلَى اللهِ... ] حيديك أجرك.. حيرجعلك حقك وزيادة، لو قدرت وعفيت، أو لو حاجة في الماضي وعفيت. انتو عارفين [... فَأَجْرُهُ عَلَى اللهِ... ] دين.. دي كبيرة أوي يا جماعة، يعني ضمن لك حقك.. حقك عندي.. تخيل لما واحد كبير يقولك خلاص سيبه وحقك عندي.. فتقول خلاص طالما حقي عند فلان يبقى خدته فما بالك رب العالمين بيقولك: [... فَمَنْ عَفَا وَأَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللهِ... ] حقك عندي مش اترمى.. الناس فاهماها غلط.

اقرأ أيضا:

قصة مؤثرة حدثت للنبى تعلمك الرضا في أشد الابتلاءات.. يسردها عمرو خالدواستكمل الداعية الإسلامي "أقولك على حاجة تانية جميلة قوي الفرق بين اللي بيعفو ومابيعفوش إيه؟ في نفوس كبيرة تعفو وتسامح وفي نفوس صغيرة شايلة الغل والثأر مش قادرة تنسى.. مش قادر يسامح فات عشرين سنة.. إتخانق مع أخوه على ميراث أبوهم اللي سابهم إخوة ومات الراجل في تربته وهمه اتخانقو ودخلوا في محاكم وقضايا وفات عشرين سنة ولغاية انهاردة مانع ولاده يزورو ولاد أخوه مانعهم من صلة الرحم علشان ثأر عشرين سنة! إيه النفس الصغيرة دي.. انت نفس كبيرة ولا نفس صغيرة.. نفسك كبيرة ولا نفس صغيرة شايلة الثأر. عايز تعرف الفرق بين النفس الكبيرة والنفوس الصغيرة.. النفوس اللي شايلة الحمل بتاع الثأر والغل من عشرين وتلاتين سنة؟ عارف عاملة زي إيه؟ تخيل إن في حاجة إسمها.. تخيل.. حقيبة الذكريات المؤلمة.. حقيبة.. شنطة مليانة ثأر وغل.. تخيل تقيلة أد إيه؟ تخيل انت ماشي شايلها طول عمرك! والله تقيلة.. تخيل! انت ماشي بيها طول عمرك شايلها على كتفك ومتقلاك. عرفت إيه علاقة الموضوع ده بالسعادة؟ انت شايل حمل تقيل.. انت مش عارف تمشي. افتح الحقيبة وارمي اللي فيها.. اعفو.. سامح عشان تستريح.. والله حتستريح.. والله تعيش شعيد.. تخيل!"
ولفت "خالد" إلى أن سيدنا يونس لما غضب من قومه المركب كانت تقيلة، كان لازم حد يترمي لأنه كان شايل من قومه كلهم، ومهما كانو يرمو لسة تقيلة.. فاكر قصة سيدنا يونس؟، مضيفا "روح خفيف لربنا.. اعفي عشان ربنا يعفو عنك.. عشان ليلة القدر ليلة عفو".
وخلص الداعية الإسلامي إلى أن يوم عفوك يوم شفاءك.. والله شفاءك.. شفاءك من أمراض القلوب. خلي بالك انت أحيانا مابتعفوش عن الناس مش عشان همه وحشين قوي لكن عشان في غل أو حقد أو حسد.. يعني في مرض من أمراض القلوب يدخل نار.. اعفو.. اعفو عشان قلبك يشفى.. اعفو عشان تخش الجنة.. اعفو علشان قرارك بعدم العفو قرار باستمرار المعاناة وشيل حقيبة الذكريات التقيلة.. اعفو عشان ليلة القدر قربت.. انت داخل على ليلة القدر ليلة العفو. السيدة عائشة بتسأل النبي أقول إيه ليلة القدر: (يا رسول الله أرأيت إن وافقت ليلة القدر ما أدعو قال تقولين اللهم إنك عفو تحب العفو فاعف عني) الألباني. عشان ربنا يعفو عنك اعفو عن الناس، اعفو عن الناس وقوله يا عفو أنا العبد الفقير عفيت عن أخويه.. عفيت عن جاري.. عفيت عن عمي.. عفيت عن صاحبي..اعفو انتو.. عفيت عن شريكي.. اعفو يا رب. تخيل انك تروح لمالك الملك رب العالمين وانت بتقوله أنا الفقير عفيت يعفو عنك ولا لأ؟ اعف عشان تدرك ليلة القدر.. نفسك تجيبها.. اعف".

اقرأ أيضا:

بصوت عمرو خالد.. ادعي لنفسك ولأولادك كل يوم بدعاء النبي الكريم

الكلمات المفتاحية

عمرو خالد رحلة للسعادة السعادة الحياة العفو التسامح بناء إنسان

موضوعات ذات صلة

amrkhaled

amrkhaled يكشف الداعية الإسلامي الدكتور عمرو خالد، من خلال مقطع الفيديو المنشور على صفحته الرسمية على موقع "يوتيوب"، لمتابعيه ومحبيه كيف تعيش سعيد في الدنيا،