أخبار

تحولت ابنتي من الهدوء والتفوق الدراسي إلى العدوانية والإهمال في مذاكرتها.. كيف أتصرف؟

هكذا يثبت الله عباده المؤمنين في الدنيا والآخرة

في موشن جراف : حب الوطن والحنين إليه دليل الكمال الإنساني .. وهكذا حن قلب النبي إلى وطنه مكة

اقترب زفافي ولا أتخيله زوجًا.. ماذا أفعل؟

حكم تصرّف الزوجة في مال زوجها بعد أن صرفت راتبها على متطلبات المنزل

"تويتر" يمنحك ميزة الرسائل الصوتية.. كيف تستخدمها؟

بالفيديو.. شركة أمريكية تنافس جوجل بنظارات ذكية متطورة

10فوائد عاجلة لذكر الله .. مظلة من النفاق وسبب نزول الرحمة والسكينة

تستطع القيام لكن نصحها الطبيب أن تصلي جالسة.. فماذا تفعل؟

تهاجمني الأحلام المزعجة المتكررة منذ خطوبتي.. هل هذه علامة؟

في الشتاء تكثر آلام العظام..كيف تحافظ عليها؟

بقلم | محمد جمال حليم | الاربعاء 25 نوفمبر 2020 - 08:40 م
Advertisements
مع دخول الشتاء يشكو الكثيرون من آلام المفاصل والعظام بصفة عامة وخاصة كبار السن  أشهر أفيه عن وجع العظم بقى هو سبب مشاكلنا خصوصاً على دخلة الشتاء.
يؤكد الدكتور أحمد أبو النصر استاذ الطب البديل أستاذ الطب البديل والعلاج بالنبتات الطبية أن جلدك وعظمك وأطرافك في هذه الفترة من العام يتأثروا جدا بل يتجمدوا حرفيًا..
وضيف في منشور له على صفحته الرسمية على الفيس بوك أن وجع العظام ممكن كمان يجيلنا بسبب الهشاشة .. اللي بتخليك في خُف البسكوتة قادر تتكسر بسهولة.
هشاشة العظام:
ويوضح: حد يعرف هشاشة العظام بتتكون إزاي! الكالسيوم رقم واحد في الأسباب بس مش الوحيد .. عظامك هي المخزن اللي فيها كالسيوم لو الدم نسبة الكالسيوم فيه قلت .. هيجري على العظام ياخد من اللي عندها .. وعملية البناء اللي عظامك شغالة تعملها ليل ونهار هتوقف .. لا فيه كالسيوم ولا فيه كولاچين .. يعني لو أتكعبلت في الشارع عادي جداً تسمع صوت مفاصلك ..
دة غير إن إنخفاض هرمون الأستروچين مع سن اليأس بيخلي الستات مُعرضين لـ دة أكتر .. وخلل هرمونات الغدة الدرقية خصوصاً لو نشاط عشان هما كمان يعتبروا مخزن ..
والكبير جداً بقى (ڤيتامين د) .. المهم جداً والمُهمش جداً من حساباتنا .. أنا أعرف ناس لا بتحب قعدة الشمس ولا بتشرب لبن ولا بتاكل بيض .. طب ڤيتامين د على ما يتجمع عندكوا هتكونوا أنحنيتوا ..
يبقى إيه الحل بقى : نظبط مستوى الهرمونات منها (الأستروچين / التستوستيرون / الغدة الدرقية) .. نظبط نسب الكالسيوم في الدم .. نظبط مستوى ڤيتامين د ..
وناخد مكملاتنا ونلعب رياضة وكفاية بقى تعب من هيبقى من جوا وبرا كمان.


الكلمات المفتاحية

هشاشة العظام آلام المفاصل فصل الشتاء

موضوعات ذات صلة

amrkhaled

amrkhaled مع دخول الشتاء يشكو الكثيرون من آلام المفاصل والعظام بصفة عامة وخاصة كبار السن أشهر أفيه عن وجع العظم بقى هو سبب مشاكلنا خصوصاً على دخلة الشتاء.