أخبار

4 نصائح لتفادي أضرار التوقيت الصيفي

غفلت عن رمضان.. بشرى نبوية لك في السبع الأواخر

أيهما أفضل العشر الأوائل من ذي الحجة أم العشر الأواخر من رمضان؟

هل ليلة القدر هي ليلة 27 أم في السبع الأواخر؟

معين فضائل لا ينضب للعفو عند المقدرة .. خلق نبوي أصيل أقبل عليه في رمضان لتكون من العتقاء من النار

3 عادات تساعدك في النوم بعمق وتمنع عنك الأرق في رمضان

أحاديث غير صحيحة عن رمضان: قصة المرأتين اللتين وقعتا في الغيبة

إغاثة الملهوف في رمضان.. كيف تنصر مظلومًا وتدخل به الجنة؟

غير قادرة على الاستذكار وزاد الأمر في رمضان.. ما الحل؟

لماذا يشعر البعض بالدوار والدوخة بعد الإفطار في رمضان؟.. 5 وسائل لكي تتجنبه

في الشتاء تكثر آلام العظام..كيف تحافظ عليها؟

بقلم | محمد جمال حليم | الاربعاء 25 نوفمبر 2020 - 08:40 م
مع دخول الشتاء يشكو الكثيرون من آلام المفاصل والعظام بصفة عامة وخاصة كبار السن  أشهر أفيه عن وجع العظم بقى هو سبب مشاكلنا خصوصاً على دخلة الشتاء.
يؤكد الدكتور أحمد أبو النصر استاذ الطب البديل أستاذ الطب البديل والعلاج بالنبتات الطبية أن جلدك وعظمك وأطرافك في هذه الفترة من العام يتأثروا جدا بل يتجمدوا حرفيًا..
وضيف في منشور له على صفحته الرسمية على الفيس بوك أن وجع العظام ممكن كمان يجيلنا بسبب الهشاشة .. اللي بتخليك في خُف البسكوتة قادر تتكسر بسهولة.
هشاشة العظام:
ويوضح: حد يعرف هشاشة العظام بتتكون إزاي! الكالسيوم رقم واحد في الأسباب بس مش الوحيد .. عظامك هي المخزن اللي فيها كالسيوم لو الدم نسبة الكالسيوم فيه قلت .. هيجري على العظام ياخد من اللي عندها .. وعملية البناء اللي عظامك شغالة تعملها ليل ونهار هتوقف .. لا فيه كالسيوم ولا فيه كولاچين .. يعني لو أتكعبلت في الشارع عادي جداً تسمع صوت مفاصلك ..
دة غير إن إنخفاض هرمون الأستروچين مع سن اليأس بيخلي الستات مُعرضين لـ دة أكتر .. وخلل هرمونات الغدة الدرقية خصوصاً لو نشاط عشان هما كمان يعتبروا مخزن ..
والكبير جداً بقى (ڤيتامين د) .. المهم جداً والمُهمش جداً من حساباتنا .. أنا أعرف ناس لا بتحب قعدة الشمس ولا بتشرب لبن ولا بتاكل بيض .. طب ڤيتامين د على ما يتجمع عندكوا هتكونوا أنحنيتوا ..
يبقى إيه الحل بقى : نظبط مستوى الهرمونات منها (الأستروچين / التستوستيرون / الغدة الدرقية) .. نظبط نسب الكالسيوم في الدم .. نظبط مستوى ڤيتامين د ..
وناخد مكملاتنا ونلعب رياضة وكفاية بقى تعب من هيبقى من جوا وبرا كمان.


الكلمات المفتاحية

هشاشة العظام آلام المفاصل فصل الشتاء

موضوعات ذات صلة

amrkhaled

amrkhaled مع دخول الشتاء يشكو الكثيرون من آلام المفاصل والعظام بصفة عامة وخاصة كبار السن أشهر أفيه عن وجع العظم بقى هو سبب مشاكلنا خصوصاً على دخلة الشتاء.