أخبار

بصوت عمرو خالد.. دعاء جامع فى الصباح يحميك ويحفظك في الحياة

أشعر بالابتلاء رغم قربي من الله فما السبب؟.. أمين الفتوى يجيب

تعلم من نبيك فن التعامل مع الفرص الضائعة.. بهذه الطريقة

عمرو خالد: ادعوا الله الباسط أن يبسط لك فى رزقك وأفكارك

علمتني الحياة.. "صلة الرحم يعجل الله للإنسان حصد ثمارها في الدنيا قبل الآخرة"

بعد عشرة عمر طويلة ..لماذا يحدث الانفصال وتصل الحياة الزوجية إلى طريق مسدود؟..8 أسباب تقف وراء المأساة

دخول الحمام له آداب حث عليها الإسلام.. تعرف عليها

"فسيبوك "تحقق لرواد "واتساب" أملا طال انتظاره .. تعرف علي تفاصيله

من بينها الرسائل الصوتية.. مزايا جديدة يضيفها "تويتر" قريبًا

بالفيديو: أفعى الطريشة.. تعرف على أخطر ثعبان في العالم

قصة أصحاب الكهف..شاهد الكهف الحقيقي الذي مكثو فيه هربا من الملك الظالم

بقلم | مصطفى محمد | الثلاثاء 25 اغسطس 2020 - 03:05 ص
Advertisements
يوضح الداعية الإسلامي الدكتور عمرو خالد، من خلال مقطع الفيديو المنشور على صفحته الرسمية على موقع "يوتيوب"، لمشاهديه ومتابعية قصة أصحاب الكهف، كاشفا عن مشاهد للكهف الحقيقي الذي مكثو فيه هربا من الملك الظالم.
يقول "خالد" "نحن الآن نصور من مكان الكهف، لسه مش هتشوفوا الكهف دلوقتي، لكن إحنا في المكان اللي اتجمع فيه الشباب، المكان اللي ذكر في القرآن، المكان اللي كل يوم جمعة بنقرا سورة الكهف، وبنعيش مع آيات الكهف، إحنا الآن في هذا المكان، إحنا الآن في الأردن، في المكان اللي اجتمع فيه أهل الكهف، وهنشوف الكهف كمان شوية، وهنشوف المكان اللي اتجمع فيه أهل الكهف كمان شوية، لكن الحقيقة هيبة المكان ده، المكان ده له هيبة، المكان ده ذكر في القرآن، المكان ده اتسمت بيه سورة من سور القرآن، سورة الكهف، المكان ده شهد سبع شباب رجالة، حبو الإسلام قوي، وعاشوا عشان الإسلام قوي، ولما اختاروا بين تلات حاجات؛ يستسلموا للملك وترجعوا، ولا تواجهوا الملك، ولا تلجأوا للعنف، رفضوا التلاتة، واختاروا إيه؟ لأه نفكر من جديد، نهرب ونفكر في طريقة جديدة، ونخطط علشان نفضل حاملين رسالتنا، مش هنسيب الرسالة أبدًا، يا شباب مين يعيش يعمل حاجة للناس؟ يقدم حاجة للناس؟ يخدم الناس؟ قصة أهل الكهف".
وأضاف الداعية الإسلامي إنه من هذا المكان إحنا الآن متجهين إلى مكان الكهف، إحنا الآن في مكان الكهف، بس ممكن أقولك حاجة: ممكن نرجع للآية اللي قلتها لك {فَأْوُوا إِلَى الْكَهْفِ يَنشُرْ لَكُمْ رَبُّكُم مِّن رَّحمته}شوف كلمة فأووا دي، حد يصدق إن المكان ده ممكن يبقى حضن؟ حد يصدق إن كهف يعني ألم وخوف ورعب وعقارب وحيات وضلمة وتوهان وحيرة ووحشة ووحدة وموت وخوف ورعب، حد يتخيل إنه يتحول {فَأْوُوا إِلَى الْكَهْفِ} كلمة فأووا ما جتش في القرآن إلا أربع مرات، يا إخوانّا يوسف لما آوى إلى أبيه { آوَى إِلَيْهِ أَبَوَيْهِ وَقَالَ ادْخُلُواْ مِصْرَ } [يوسف : 99] والنبي صلى الله عليه وسلم {أَلَمْ يَجِدْكَ يَتِيماً فَآوَى}[الضحى:6] ومين السيدة مريم وسيدنا عيسى { وَآوَيْنَاهُمَا إِلَى رَبْوَةٍ ذَاتِ قَرَارٍ وَمَعِينٍ} [المؤمنون:50] وأهل الكهف {فَأْوُوا إِلَى الْكَهْفِ} عبد آواه ربه سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم، وابن آواه أبوه سيدنا يوسف عليه السلام، وأم وابنها آووا لبعضهم، وكهف آوى الناس، مش ملاحظ التلاتة الأولانيين عبد بيأوي عبد؛ يوسف وأبوه، مريم وابنها، ربنا بيأوي سيدنا محمد، لكن أول مرة نتخيل إن ممكن مكان زي كده مكان كهف موحش يبقى عبارة عن حضن ويأوي الناس، ويستوعب الناس، ويحسوا فيه بالأمان، ياما ناس يا جماعة ياما أغنياء عايشين في قصور بلا إيواء، وياما بسطاء فقراء في قمة الإيواء، ياما ناس بتحيط بها حرس وجنود وحشم بلا إيواء، وياما ناس بسيطة على قدها في قمة الإيواء، لو ربنا ما آواكش ما فيش حد هيأويك.
وأرف الدكتور "خالد" بالقول "ممكن أسألكم سؤال: يا إخوانا تفتكروا أول ما وقفوا على باب الكهف فكروا في إيه ؟ ليه يا رب، يا رب دا إحنا كنا بنصلح في أرضك، بدأنا ناخد بإيد الناس، ده لسه الناس ما اهتدتش، بعد ما كنا خلاص، بقى لنا سنة بنشتغل، وبناخد بإيد الناس، وبدأ الناس تحبنا وتتأثر بينا، يقوم كل ده خلاص، انتهت كده الرسالة؟ انتهت القصة؟ دا احنا كنا عايزين نعمل خير، كل اللي عملناه راح؟ أبدًا والله، شوفوا وهما دلوقتي داخلين، أنا متاكد إن السؤال ده جواهم، طب وبعدين، طب يا رب مين للناس؟"
وتابع الداعية الإسلامي "ده ربنا سبحانه وتعالى عايز يعلمنا ويعلمهم درس كبير قوي، النصر من عند ربنا، هنختم على كده حلقة النهاردة، وانا واقف على العتب اللي دخل منها أهل الكهف، بس أنا حابب أختم بدعاء، تعالوا ندعي على باب الكهف معجزة ربنا، الكهف اللي آوى وحفظ 300 سنة وسبع سنين، أنا هجلس وأدعي في هذا المكان المبارك، لعل الله تبارك وتعالى يستجيب دعائنا، ويطلع منا رجال ونساء يعزوا الإسلام".

اقرأ أيضا:

بصوت عمرو خالد.. دعاء جامع فى الصباح يحميك ويحفظك في الحياة

اقرأ أيضا:

تعلم من نبيك فن التعامل مع الفرص الضائعة.. بهذه الطريقة

اقرأ أيضا:

عمرو خالد: ادعوا الله الباسط أن يبسط لك فى رزقك وأفكارك

الكلمات المفتاحية

عمرو خالد قصص القرآن أصحاب الكهف الإسلام المسلمين القرآن الكريم الكهف

موضوعات ذات صلة