أخبار

قرية يابانية تعاني من قلة عدد السكان تستعين بالدمى!

كيف تتعامل مع شر الناس الواقع عليك؟.. متى نتسامح ومتى تُفرض علينا المواجهة؟ُ

إذا أردت راحة البال وطمأنينة النفس.. احرص على هذه العبادة يوميًا

عمرو خالد: أوعى تخاف من القبر .. القبر بشرى بالجنة

دعاء عظيم تنال به مغفرة ذنوبك ولو كانت بعدد أوراق الشجر.. ردده ثلاث مرات قبل النوم

"الشعراوي" يرد على من ينكرون البعث بهذه الآية الكونية العظيمة

لماذا كان الفاروق عمر يطلب من الأطفال أن يستغفروا له؟!

أفضل ما تستغفر به في جوف الليل ليستجيب الله دعاءك

لماذا رفض "مالك بن دينار" الزواج؟.. تعرف على إجابته

نبي الرحمة.. نذروا تعذيب أنفسهم ماذا قال لهم؟

في تعاون مشترك بين عمرو خالد ومحمد هشام: تعلم أخلاق الخصام "فن التفويت"

بقلم | مصطفى محمد | الاثنين 15 فبراير 2021 - 03:10 ص
في تعاون مشترك بين الداعية الإسلامي الدكتور عمرو خالد والإعلامي محمد هشام، نشرت الصفحة الرسمية للداعية الإسلامي على موقع "يوتيوب" مقطع فيديو لهما يسردا فيه ضمن سلسلة برنامجهما المشترك "لحظة صدق"، قصة مثيرة تكشف طبع من طبائع الإنسان وهو أخلاق الشخص أثناء الخصام.
يقول الإعلامي محمد هاشم "المرأة في لحظات معينة ممكن تحس بضعف يكسرها لو محستش إنك جنبها.. ومهما كنت زعلان أو متضايق منها أو حتى مش هكمل معاها فأنا عمري ما أحب أشوف روحها مكسورة ..كنت عاوز أحسسها إني موجود  يمكن تحس بالدفا".
الإنسان الأصيل عمره ما يسامح نفسه لو ساب شريكة حياته أو صديق عمره مسكور وقت الشدة، يؤكد الدكتور عمرو خالد، "حتى لو كان الطرف التاني هو اللي غلطان..القصة مش في مين السبب ومين يرمي اللوم على مين.. احنا في مركب واحد ولو غرقنا مش هيشفع لحد فينا إنه مكنش السبب ..إحنا الاثنين هنغرق".

ويتابع الإعلامي محمد هشام  بالقول "الموقف ده علمني كتير أوي ..علمني إن فيه لحظات معينة العناد لو مر عليها هيدمر اللي راح في العلاقة واللي جاي كمان ..وإن اللي يحب لازم يحافظ على اللي بيحبه من الإنكسار .. ممكن يزعل ..يبعد ..يعاتب..إنما لا يجرح ولا  يكسر .. ومهما كانت درجة الخصام فلازم يحافظ على الذكرى..وكله هيعدي ولما بيعدي مبتبقاش غير ذكرى في لحظة فارقة في حياة اللي بتحبه وإنت كنت فين وقتها وعملت إيه وإتصرفت إزاي ..لحظة بيكون فيها روح اللي بتحبه تايهة وإنت يا إما عرفت تلحقها  يا إما سبتها تشرد في الضلمة وساعتها عمرها ما هترجع أبدا حتى لو ولعت صوابعك العشرة شمع".

وأردف الدكتور عمرو خالد بالقول "سؤالنا كان ..هل للخصام أخلاق؟..طبعاً للخصام أخلاق.. لازم نتعلم فن التفويت ساعة الخلاف.. ياما بيوت اتهدت لأسباب تافهه عشان محدش بيفوت و بيعدي و بيسامح .. يمكن يكون أصل المشكلة الكبر والانتصار للذات وإنك تكسب جولة من اللي قدامك..و بيتهد البيت.. أكسر كبر نفسك .. فوت .. اتعلم أخلاق الخصام".

اقرأ أيضا:

عمرو خالد: أوعى تخاف من القبر .. القبر بشرى بالجنة

اقرأ أيضا:

إذا ضاق عليك الحال.. ٧ أشياء تصبرك عند ضيق الرزق

اقرأ أيضا:

وقعت فى أخطاء قبل خطوبتى هل اعترف لخطيبى؟.. عمرو خالد وإيهاب معوض يُجيبان

الكلمات المفتاحية

عمرو خالد محمد هشام لحظة صدق فن التفوي الخصام أخلاق الخصام الإسلام المسلمين بناء إنسان تنمية بشرية تطوير الذات تربية الأبناء

موضوعات ذات صلة

الأكثر قراءة

amrkhaled

amrkhaled في تعاون مشترك بين الداعية الإسلامي الدكتور عمرو خالد والإعلامي محمد هشام، نشرت الصفحة الرسمية للداعية الإسلامي على موقع "يوتيوب" مقطع فيديو لهما